Tilføj et kursus

Tilføj kursus

Du kan som superbruger lave din egne kurser med dit eget indhold. Det kan f.eks. bruges til interne retningslinjer, IT-politikker, beredskabsøvelser, instruktioner til fælles morgengymnastik, eller hvad end du tænker er relevant i din organisation. Husk at læse denne artikel inden du går i gang.

  1. Gå til kurser og tryk ”Tilføj kursus
  2. Vælg ”Kursus billede”, ”Navn”, og ”Kategori”. Kategorien er en indikator af, hvilket sprog kurset er på. Vælg Kursus for dansk og Course for Engelsk.
  3. ”Kort beskrivelse” kan udfyldes, som du ønsker det. Beskrivelsen vises på kursussiden som på billedet herunder. Beskrivelsen er markeret med gul. Det anbefales at den første linje er som vist på billedet, da det også fungerer som vejledning for, hvordan man kommer tilbage til kursusoversigten.

Kursusbeskrivelse - tryk på hjem

 

4. Du skal sætte ”Sprog” til ”Dansk” eller ”Engelsk”.

5. Fjern bluebenet i ”Aktiver diskussioner”, da vi har deaktiveret denne funktionalitet på platformen. Resten af indstillingerne skal blive stående, som de er (se billede længere ned)

6. Lad resten af felterne stå tomme, som de er (se billede)

 

Kursusindstillinger-1
Kursusindstillinger-2

 

7. Tryk ”Tilføj”, og du har nu et kursus, hvor du kan tilføje indhold, som du kan tilmelde dine brugere til.

 

Regler for kursus

Inde i kurset skal du opsætte kursusregler.

  1. Tryk på ”Regler for kursus” på kursets side (markeret med gul på billedet).

Regler for kursus

 

2. Punktet ”Indstil kursusscoren som lig med” skal sættes til ”Den gennemsnitlige score for alle gennemførte tests”. Det betyder, at platformen registrerer scoren fra alle tests/quiz’er i kurset.

 

Den gennemsnitlige score

 

3. ”Serieregel aktiveret” skal slåes til – det betyder at kursets enheder/moduler skal gennemføres i kronologisk rækkefølge – således at brugere ikke kan hoppe direkte til quiz f.eks.

 

Serieregel indstillingen sat til

 

Regler for kurset er nu sat op.

 

Tilføj indhold

Du kan nu tilføje forskeligt indhold såsom quizzer, pdf-filer, videoer mm.

  1. Tryk på ”Tilføj indhold”

Tilføj indhold til kurset

 

2. Vælg mellem ”Tilføj enhed” eller ”Tilføj test”. Enhed er til at uploade forskellige filtyper og test er for at lave en quiz. Vi anbefaler at du ikke bruger andre typer indhold end ”Tilføj enhed” og ”Tilføj test”.

 

Tilføj Enheder: video, pdf eller anden type fil

  1. Tryk ”Tilføj indhold” på kursussiden vælg ”Tilføj enhed

Tilføj enhed til kursus

 

2. Indsæt titel med navn: ”Titel på enhed” . Det er navnet, som brugerne vil se.

Navn på enhed

3. Sæt ”Sådan gennemførelses det” til ”Automatisk”. Således bliver enheden automatisk gennemført, når enheden åbnes (har du uploadet en såkaldt SCORM-pakke bliver enheden gennemført, når SCORM-pakkens kriterier er opfyldt)

Automatisk gennemførsel

4. Sæt ”Kilde” til at være en fil.

5. Upload video, pdf eller SCORM-pakke. Det er filformater, som vi ved fungerer. Vi kan ikke garantere, at andre filformater vil virke, men prøv dig gerne frem.

Upload fil og gem enhed

6. Tryk ”Gem”

 

Tilføj quiz

  1. Tryk ”Tilføj indhold” på kursussiden vælg ”Tilføj test”

Tilføj test

 

2. Lav et navn til din quiz. Lad beskrivelsen stå tom, da den ikke bliver brugt nogen steder.

 

Navn på quiz

 

3. Sæt ”Vedligehold historik” til 50 og ”Bestået resultat” til blank, som på billedet herunder. Lad de andre tekstfelter stå blank.

 

Vedligehold historik

 

4. Vi anbefaler, at du sætter flueben i ”En efter en”, ”Gennemtving besvarelse af alle”, ”Lav kun forkerte svar igen”, og ”Feedback med det samme” som på billedet herunder.. Disse er frivillige, men det sikrer, at brugerne får svaret på alle spørgsmål og dermed får en fyldestgørende score registreret.

 

Indstillinger til quiz

 

5. Fjern fluebenene i ”Liste”, ”Vægte” og ”Splash skærm”

 

Indstillinger 3 - quiz

 

6. Tryk ”Gem og tilføj spørgsmål” ved at trykke på pilen ved siden af den normale ”Gem”

 

Spørgsmål i quiz

Du skal efter at have oprettet quizzen også tilføje spørgsmål til den. Der findes mange spørgsmåltyper, men vi anbefaler at bruge dem, som står i guiden herunder. Du skal dog være velkommen til at udforske andre typer.

  1. Tryk på ”Tilføj spørgsmål” og vælg en af nedenstående spørgsmålstyper:
    1. ”Flere valg – single svar” = Multiple choice med et rigtigt svar
    2. ”Flere valg – mange svar” = Multiple choice med flere rigtige svarmuligheder
  2. ”Flere valg – single svar” sættes op med et spørgsmål, svarmuligheder og en forklaring som det ses herunder. Flere svarmuligheder tilføjes med plustegnet, og det rigtige svar markerer du i cirklen.

Indstillinger til spørgsmål 1
Indstillinger til spørgsmål 2
3. ”Flere valg – mange svar” sættes op på præcis samme måde. Her kan der blot markeres flere rigtige svar.

Indstillinger til spørgsmål 3

 

4. Vi anbefaler at sætte ”Resultatsberegning-tilstand” til ”OG”, da det gør rapporteringen mere simpel. OG betyder, at man enten scorer forkert eller rigtigt, man skal altså ramme alle 3 danske byer for at svare korrekt. Vælger man ELLER vil der bliver udregnet en procentmæssig score ud fra spørgsmålet.

Indstillinger til spørgsmål 4

 

5. Tryk ”Gem spørgsmål”

 

Godt gået

Du har nu oprettet dit eget kursus og er klar til at tilmelde dine brugere til kurset. Hvis du har brug for hjælp til dette, kan du finde artikler om det HER.

 

Husk at teste både gennemførelse og rapportering inden du udsender kurset. Se hvordan du gør HER.


Har du spørgsmål?
Kontakt os på: info@cyberpilot.dk

Gå til Awareness-træning